Prawa pacjenta
Pacjent to osoba, która zwraca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzysta ze świadczeń zdrowotnych, niezależnie od tego, czy jest chora, czy zdrowa.
Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
Prawa pacjenta to zbiór praw, które przysługują pacjentom w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych. Zarówno w ramach publicznej, jak i prywatnej opieki zdrowotnej. Praw pacjenta mają obowiązek przestrzegać:
- organy władzy publicznej właściwe w zakresie ochrony zdrowia
- Narodowy Fundusz Zdrowia
- podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych
- osoby wykonujące zawód medyczny
- inne osoby uczestniczące w udzielaniu świadczeń zdrowotnych.
Masz prawo:
- otrzymywać świadczenia zdrowotne, które odpowiadają wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej
- otrzymywać informacje o swoim stanie zdrowia i o zakresie świadczeń, których udziela Ci placówka medyczna, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, realizowanych w placówce
- zgłaszać działania niepożądane produktów leczniczych
- oczekiwać zachowania tajemnicy informacji związanych z Tobą
- wyrazić zgodę na udzielenie świadczeń zdrowotnych lub tego nie zrobić
- oczekiwać poszanowania Twojej intymności i godności
- mieć dostęp do swojej dokumentacji medycznej
- sprzeciwić się opinii albo orzeczeniu lekarza
- oczekiwać poszanowania swojego życia prywatnego i rodzinnego
- otrzymać opiekę duszpasterską lub jej nie chcieć
- przechowywać swoje wartościowe rzeczy w depozycie.
Jeżeli masz poczucie, że naruszono Twoje prawa jako pacjenta – Skontaktuj się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta
Zadzwoń na bezpłatną infolinię 800 190 590
czynną od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00
Wyślij wiadomość na adres: kancelaria@rpp.gov.pl
Wyślij pismo z opisem sytuacji na adres:
Rzecznik Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa